Omzetstijging maar ook verlies Liz Claiborne

vrijdag 18 februari 2011

Over het financiële boekjaar 2010 realiseerde Liz Claiborne –moederbedrijf van onder meer Mexx en Juicy Couture- een verlies van 220 miljoen dollar. De omzet kwam uit op ruim 4,1 miljard dollar, dat is 14,3 procent meer dan het bedrijf in 2009 wist om te zetten. De totale schuld van het bedrijf komt uit op 5,78 milard dollar; dat is 80 miljoen dollar lager dan vorig jaar.

Voor CEO William McComb kwamen de resultaten niet als een verrassing: “De netto omzet, brutomarge en het verlies voor het vierde kwartaal waren in lijn met, of iets beter dan de resultaten die we hadden aangekondigd,” liet hij weten. McComb kondigt aan voor 2011 te mikken op een brutowinst (met aftrek van overheadkosten) van 100 tot 120 miljoen dollar.

Liz Caliborne werkt aan een omslagpunt voor het merk Mexx, dat sinds het vertrek van oprichter Chadha in 2006 kwakkelt. Het van oorsprong Nederlandse merk Mexx realiseerde een omzet van 201 miljoen dollar; dat is 4,6 procent oftewel 10 miljoen minder dan vorig jaar. Een deel van die omzetmin is te wijten aan de wisselkoersen, zouden die gelijk zijn gebleven dan kwam de omzet van Mexx 3,3 procent lager uit. De populariteit van Mexx liep vooral terug in de eigen winkels; de rechtstreekse verkoop aan consumenten daalde met 2,2 procent. Wel steeg de omzet uit groothandel.

Mexx was niet het enige merk dat een omzetdaling noteerde. De netto omzet van Lucky Brand was 111 miljoen dollar, een daling van 15,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het merk Kate Spade maakte 44,8 procent meer omzet.