Liz Claiborne verdriedubbelt verlies

donderdag 14 mei 2009

Liz ClaiborneHet Amerikaanse modebedrijf Liz Claiborne heeft in het eerste kwartaal van 2009 een netto verlies geleden van 91,4 miljoen dollar. Dat is bijna drie keer zoveel als vorig jaar, toen het bedrijf in het eerste kwartaal een verlies leed van 31 miljoen. Belangrijke oorzaken zijn de afnemende verkoopresultaten van de belangrijkste merken: Juicy Couture, Lucky Brand en Mexx.

Liz ClaiborneOok was de wisselkoers ongunstig. Netto nam de omzet met 28.8 procent af tot 780 miljoen. Daarvan was 88 miljoen te wijten aan de merken en bedrijfsonderdelen die inmiddels zijn afgestoten en aldus geen omzet meer binnenbrengen. De lage dollarkoers zorgde voor 41 miljoen minder omzet. De omzet bij Mexx daalde met 39 procent naar 209 miljoen, zonder de impact van de wisselkoers meegerekend was dat 29,3 procent. Oorzaak was het sluiten van 59 winkels. Bij een gelijkblijvend aantal winkels bleef de omzetdaling beperkt tot 7 procent. Op de thuismarkt daalde de omzet van Juicy Couture met 5,4 procent tot 132 miljoen. Lucky Brand verkocht 11,9 procent minder (97 miljoen) en Kate Spade verkocht met een omzet van 30 miljoen juist 8,5 procent meer, maar had ook meer winkels. De schuld nam met 235 miljoen af dankzij het schrappen van banen, het uitbesteden van sourcing en het shedding van under-performing brands. Over blijft nu een schuld van 754 miljoen.

William McComb, CEO van het bedrijf waarschuwde ervoor dat hij verwacht dat het herstel van de consumentenmarkt voorlopig nog achter zal blijven. Voor het tweede kwartaal verwacht hij gelijkwaardige resultaten als in het eerste kwartaal, pas vanaf het derde kwartaal zal het bedrijf gaan profiteren van de besparingen.

Foto: Liz Claiborne Multicolor bag