H&M onthult details nieuwe luxelijn & Other Stories

donderdag 27 september 2012

Na de betaalbare mode van H&M, de duurdere lijn Cos en het hippe Weekday en Monki heeft de Zweedse modeketen vandaag na maanden van speculaties het eerste beeld onthuld van het nieuwe luxe modelabel & Other Stories, dat vanaf lente 2013 in geselecteerde Europese landen en online verkrijgbaar is. Op de foto zijn details van ontwerpen en sfeerbeelden van campagnes te zien. Ook het logo is onthuld: een sierlijk doch sober lettertype.

& Other Stories wordt een merk voor vrouwen die mode gebruiken om een eigen stijl te creëren die hun persoonlijkheid reflecteert. Het concern wil met het label alles waar deze vrouwen naar op zoek zijn op één plek brengen en legt dan ook de focus op de totale look. De filosofie van & Other Stories is dat schoenen, tassen, sieraden, lingerie en beautyproducten net zo belangrijk zijn als kleding en ook styling vereisen.

De collecties worden afwisselend door twee designteams in Parijs en Stockholm ontworpen onder leiding van Head of Design Anna Teurnell. H&M bevestigt dat Behnaz Aram, wier naam eerder met die positie in verband werd gebracht, inderdaad voor & Other Stories werkt, maar niet als creatief directeur. De focus ligt op aandacht voor detail en kwaliteit voor een toegankelijke prijs. De verschillende lijnen binnen & Other Stories variëren van masculien kleermakerswerk tot feminine chic, maar zijn zo ontworpen dat ze veelvuldig met elkaar gecombineerd kunnen worden. Omdat & Other Stories naar eigen zeggen blijvende modeschatten wil creëren, spelen ook materialen een
belangrijke rol.

Met & Other Stories wil H&M het totaalaanbod voor de consument verbreden. Met uitsluiting van couture is H&M nu in vrijwel alle segmenten aanwezig. De keten hoopt met de nieuwe luxelijn het succes van COS te overtreffen. Het merk dat minimalistische kleding voor mannen, vrouwen en kinderen ontwerpt werd in maart 2007 gelanceerd en telt inmiddels 54 fillialen en shop-in-shops in warenhuizen als Selfridges en de Bijenkorf.

Het modebedrijf maakte vandaag ook bekend dat de winst in het derde kwartaal van 2012 met een magere 0,9 procent is gestegen naar 3,6 miljard Zweedse kroon (424 miljoen euro). Volgens CEO Karl-Johan Persson verdampte de winst als gevolg van ongunstige wisselkoersen. Eerder deze maand werd bekend dat de omzet in het derde kwartaal van 2012 met 10 procent is gegroeid naar 33,5 miljard Zweedse kroon (3,8 miljard euro). Maar als de nieuwe winkels niet worden meegerekend, is de omzet met 4 procent gedaald. De retailer wijt dit aan de extreme hittegolf in een aantal Europese landen. Op 31 augustus bedroeg het aantal winkels van H&M, COS, Monki, Weekday en Cheap Monday 2629. Een jaar geleden waren dat er nog 2325.

H&M stelt de lancering van de webshop in de Verenigde Staten met negen maanden uit. De opening van de virtuele winkel staat nu gepland voor de zomer van 2013.