Einde van de Ugg-oorlog

vrijdag 26 augustus 2011

Emu Australia en Deckers Outdoor Corporation, eigenaar van Ugg Australia, hebben de strijdbijl begraven. De rechtzaken om merkenrechten van de bekende schapenvachtlaarzen liepen vanaf 2004, maar nu zijn de beide partijen tot een schikking gekomen. Dat meldt Emu in een persverklaring.

Wat de modebedrijven, die beide claimen de schapenwollenlaarzen te mogen produceren, precies hebben besproken, is volgens Emu strikt vertrouwelijk, en wordt dan ook niet naar buiten gebracht. Wat wel wordt verteld is dat de partijen staken met hun rechtzaken. "De schikking houdt in dat beide partijen hun claims tegen de andere partij volledig verwerpen."

Door de jaren heen hebben de modebedrijven elkaar meer dan eens dwars gezeten en in januari van dit jaar werd daarom nog verwacht dat de zaken nog wel jaren konden spelen. De Ugg-oorlog begon eind jaren negentig.

Deckers Outdoor Corporation, eigenaar van Ugg Australia, registreerde de term 'Ugg' als merk bij het United States Patent and Trademark Office (USPTPO) in 1999 en startte niet lang daarna met rechtszaken tegen Australische producenten. De Trademark Office in Australië besloot datzelfde jaar nog dat de termen ‘ugg boots’, ‘ug boots’ en ‘ugh boots’ algemene uitdrukkingen waren voor schapenvachtlaarzen in Australië en Nieuw Zeeland en dus door iedereen gebruikt mogen worden als aanduiding voor deze laarzen. Deckers’ merk 'Ugg' kwam in deze twee landen te vervallen, maar bleef in de andere landen bestaan.

De rechter in Los Angelos stond later wel aan de kant van Deckers en erkende in 2005 dat 'Ugg' een merknaam is. De rechter baseerde deze beslissing vooral op verklaringen uit de schoenenindustrie.

In december vorig jaar waagde Deckers opnieuw een poging de term 'Ugg' te claimen in Australië, en spande een rechtszaak aan tegen het label Emu Australia. Volgens Deckers maakte Emu zich schuldig aan inbreuk op haar merk Ugg, omdat Emu door het gebruik van de naam 'Ugg' en 'Ugg Boots' verwarring zaait en consumenten misleidt. Ook deze rechter besloot echter dat de naam 'Ugg' vrij gebruikt mag worden in Australië en Nieuw Zeeland.

Emu beweerde op haar beurt dat Deckers het merkrecht op de term 'Ugg' heeft verkregen door het indienen van een valse verklaring bij de USPTO.

In januari sprak FashionUnited met de Nederlandse advocaat Margot Span, specialist op het gebied van Intellectuele Eigendomsrecht, Reclamerecht en Mediarecht, van Köster Advocaten uit Haarlem over de zaken. Zij zei toen: "“Een merk kan verwateren als de consument het merk als soortaanduiding gaat gebruiken zoals dit bijvoorbeeld is gebeurd met de woorden melbatoast of claxon. De consument gebruikt de naam 'Ugg' of 'Uggs' al vaak als aanduiding voor schapenvachtlaarzen. Als Ugg Australia kan aantonen dat haar merk UGG door de Amerikaanse consument wordt gezien als merk voor de laarzen van Deckers, dan kan zij ontsnappen aan een vervallenverklaring van haar merk.”

Emu en Deckers hebben echter besloten hun oorlog te beëindigen. De bedrijven hebben afgesproken elk hun eigen kosten omtrent de rechtszaken te betalen.

Emu Australia wordt in 67 landen verkocht en heeft meer dan 10.000 verkooppunten, waarvan 120 in Nederland. Ugg Australia wordt bij retailers in 46 landen verkocht en er zijn 20 Ugg concept stores in Noord Amerika, Europa en Azië.