Winststijging Hermès

vrijdag 24 maart 2006

Luxe modehuis Hermès heeft in 2005 een operationele winst geboekt van €383.5 miljoen, een stijging van 7.4 procent. De nettowinst steeg 15 procent naar €247 miljoen ten opzichte van €214 miljoen in 2004. De jaaromzet nam met 7.2 procent toe naar €1.43 miljard, voornamelijk dankzij omzetgroei in Japan en andere Aziatische landen.

De operationele winst viel beneden de verwachting van analisten. Zij hadden voorspeld dat deze rond €395 miljoen zou uitkomen. HSBC analist Antoine Belge zei tegen de Financial Times dat Hermès niet zo goed presteerde als zijn concurrenten. Hij zei ook dat een provisionele kostenpost van €10 miljoen waarschijnlijk verantwoordelijk was voor de lager dan verwachte winstcijfers. Voorts was hij van mening dat het bedrijf te hoog gewaardeerd is en denkt dat dit te maken heeft met speculatie over een mogelijke overname. Belge gelooft echter dat de aandeelprijs stabiel zal blijven, vooral dankzij de sterke groei in Azië.

Hermès heeft nu 13 verkooppunten in China, waar de omzet bijzonder fors is. Het bedrijf opende in het vierde kwartaal daar zijn tweede winkel.

Eigen winkels beleefden een omzetstijging van 10 procent. De sterke prestaties van de eigen winkels, waar de marges hoger liggen, heeft ertoe geleid dat Hermès dit jaar meer in nieuwe winkels is gaan investeren. Vorig jaar werd meer geïnvesteerd in de verhoging van productie van lederwaren en in de uitbreiding en renovatie van het distributienetwerk.

Het bedrijf is dit jaar van plan ongeveer 20 winkels te openen, waaronder in Seoul, Tokyo, Bangkok, Hangzhou, Parijs en Amsterdam. Investeringen komen uit de cash flow, die afgelopen jaar met 7 procent naar €310.8 miljoen steeg.