Mexx stopt Duitse catalogusverkoop; e-shop uitgebreid

donderdag 06 januari 2005 Mexx Europe staakt de samenwerking met het Duitse thuiswinkelbedrijf Otto. Dat heeft Mexx, een dochteronderneming van het Amerikaanse Liz Claiborne, deze week bekendgemaakt. Daarmee komt een einde aan de speciale Mexx-catalogus die sinds 2001 met Otto werd uitgebracht. De focus komt te liggen op de e-shop van Mexx. De exploitatie daarvan komt geheel in handen van het modebedrijf en zal bovendien naar Nederland worden uitgebreid. Mexx en Otto zetten vier jaar geleden een joint venture op om de verkoopmogelijkheden voor Mexx-producten via homeshopping-kanalen (postorder en internet) te testen. Daartoe werd de catalogus en een internetwinkel op de Duitse mexx.com-website geïntroduceerd. Op basis van deze test is besloten om e-shop te integreren met de andere distributiekanalen en de publicatie van de catalogus te staken. De joint venture wordt ontbonden. De Duitse e-shop blijft bestaan en de Nederlandse internetwinkel wordt binnenkort operationeel. "De samenwerking met Otto is uitstekend verlopen. Otto's knowhow, systemen en logistiek op het gebied van thuiswinkelen werden gecombineerd met Mexx' merkmanagement en productontwikkelingscapaciteiten. De resultaten toonden aan dat van de twee geteste verkoopkanalen e-com het beste aansloot op de Mexx-doelgroep en onze supply chain," aldus Nigel Moss, Vice President Marketing van Mexx Europe, in een verklaring. Beide bedrijven willen de onderlinge strategische banden wel onderhouden, "zodat we in de toekomst wederzijds kunnen profiteren van onze respectieve en succesvolle e-com activiteiten."