Hermès geniet omzetgroei in 2005

donderdag 09 februari 2006 Hermès mocht de verwachtingen van analysten net zijn misgelopen, toch beleefde het luxe modehuis in 2005 een sterke omzetgroei. De totale omzet steeg met 7.2 procent naar €1.43 miljard. In het vierde kwartaal nam de omzet met 8 procent toe naar €437.1 miljoen.

Het bedrijf bevestigde dat de reacties van consumenten op de nieuwe geur Un Jardin sur le Nil "uitmuntend" waren. Hiermee steeg de parfumomzet dit jaar met 12.5 procent.

Ondertussen steeg de omzet van de dames pret-á-porter divisie met 7.6 procent.

Mireille Maury, directeur financiële zaken en administratie, zei het bedrijf een in de tweede helft een versnelde groei had genoten en dat december een "zeer goede" maand was geweest, met een omzetstijging van 17 procent in Europa, aldus WWD. Zij voegde hieraan toe dat Hermès met hogere marges in staat was een dubbel-cijferige stijging te behalen in operationele winst.

Dit jaar is Hermès van plan 30 winkels te openen en te renoveren, vergeleken met acht vorig jaar. Openingen zijn gepland voor Seoul, Zuid Korea; Amsterdam; Charlotte, North Carolina; Bangkok, en Hangzhou in China. Voorts zal de boutique in Tokyo's Ginza district in oktober grootschalig worden uitgebreid.

De omzet steeg in het kwartaal dat op 31 December eindigde in alle verkoopgebieden. Europa, exclusief Frankrijk, zag de omzet met 16.9 procent stijgen naar €79.1 miljoen. Omzet in Japan, dat verantwoordelijk is voor 29 procent van de totale omzet, steeg met 7.2 procent naar €128.5 miljoen. Azië beleefde een omzetstijging van 7.9 procent naar €68 miljoen, terwijl Noord en Zuid Amerika maar een kleine toename van 1.3 procent naar €69.7 miljoen boekten. Hermès wijt dit aan het beperkt aantal verkoopdagen, hoewel Maury zei dat de trend in dat gebied "goed blijft".

De verkoop van tassen en bagage nam met 5.4 procent toe naar €169.2 miljoen. Volgens Hermès heeft dit vooral te maken met een toegenomen productiecapaciteit, hoewel de vraag naar tassen nog steeds groter is dan het aanbod. Vooral de Birkin, Kelly en Bolide modellen zijn zeer gewild, aldus Maury.

Goldman Sachs analyst Jacques-Franck Dossin zag met vreugde het besluit van de directie om de productie van stoffentassen te beperken tegemoet. In een aantekening schreef hij dat deze tassen een bedrijging vormden voor het imago van het merk. Aanvankelijk werden deze tassen als strandtassen verkocht, maar werden in toenemende mate als modeaccessoire gebruikt, vooral in Japan.

De omzet van pret-á-porter en accessoires steeg ondertussen gedurende het kwartaal met 7 procent naar €79.7 millioen. Daarentegen daalde de verkoop van horloges met 2.1 procent naar €33.2 miljoen.